BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Kadangkala orang yang paling mencintaimu adalah orang yang tak pernah menyatakan cintanya padamu kerana orang itu takut kau berpaling dan menjauhinya. Dan bila dia suatu masa hilang dari pandanganmu….kau akan menyedari dia adalah cinta yang tidak pernah kau sedari….

Saturday, December 31, 2011

PERCUTIAN PALING PANJANG

Alhamdulillah tahun 2011 hampir melabuhkan tirainya....pelbagai kisah suka duka dialami sepanjang tahun ini....banyak juga pahit maungnya tetapi apabila sekeping hati itu redha, maka ketenangan dan rasa bahagia tetap hadir dalam diri....redha itu bukan hanya di kala suka tetapi juga di saat air mata berjuraian..itulah kekuatan....tapi bukan kisah suka duka yang ingin aku kongsikan di sini....hanya lakaran rasa sekeping hati di sepanjang percutian bersama keluarga....percutian kali ini disertai oleh mak, abah dan anak sedara selain daripada aku dan irfan....maka secara automatiknya aku menjadi ketua rombongan...mengatur jadual perjalanan dan tempat tinggal, semuanya diuruskan sendiri, dengan bantuan sepupu-sepupu yang sangat supportive dengan izin-Nya semua yang dirancang berjalan dengan baik walaupun ada sedikit masyaqqah sejak awal hingga akhir (manusia hanya mampu merancang tapi Allah yg jd penentu)....

Percutian yang paling indah seumur hidupku....perjalanan dari bumi Terengganu ke KL agak membosankan kerana terpaksa transit di Tune Hotel sementara menunggu next trip ke Miri....boarding pada jam 4.20pm dari KL akhirnya kami tiba jam 7.00pm di a/port Miri....disambut mesra oleh pasangan suami isteri sepupuku beserta anak mereka....sangat gembira kerana inilah satu-satunya negeri yg belum pernah kujejakkan kaki...alhamdulillah tercapai hajat....teruja dengan makanan NASI LALAPAN KELI yang sangat popular di sarawak...



Wow!! Credit to Saiful Azri Jamian dan Salwa Idris yang memperkenalkan menu ini kepada kami...tapi sayangnya tak sempat nak ber'photoshoot' banyak2 memandangkan dah keletihan+irfan dan anas asek bergerak je...susah nak capture bdk 2 org ni tau....2 hari di Miri, sempat jua kami dibawa melawat ke galeri Petronas...means telaga minyak pertama dan tertua di sarawak...
 Pemandangan seluruh bandar Miri

 Sepupu bersama anaknya

Bersama anak sepupu, Anas 

 MMMuahhh abg syg adik Anas
inilah peserta trip Miri-Brunei

Pengalaman paling menarik bagiku apabila terpaksa memandu sendiri ke Brunei kerana sepupu tak dapat cuti....aku cuma diberi pelan untuk ke Masjid Hassanal Bolkiah kerana Abg Hafeiz (sepupu) menanti di sana....alhamdulillah tiada halangan utk kami sampai dengan selamat....tidaklah sesat sehingga tak jumpa jalan...semuanya dipermudahkan....tinggal di Brunei selama 2 malam sangat mengujakan....biarlah aku senaraikan sahaja kelebihan warga Brunei terutamanya bagi PENJAWAT AWAM...

  1. Gaji permulaan bagi pemegang Ijazah Sarjana Muda ialah BRU2 600.00 (gaji pokok)-sektor awam
  2. Pinjaman perumahan maksimum BRU300 000.00; tanpa interest -sektor awam
  3. Setiap rakyat brunei diberi pilihan s/ada mahu sebidang tanah atau sebuah rumah yg telah siap (projek perumahan rakyat)-semua rakyat brunei layak mohon
  4. Jika seseorang memilih untuk memiliki sebidang tanah percuma, maka kerajaan Negara Brunei mensyaratkan tanah tersebut wajib dibina rumah di atasnya dalam tempoh 2 tahun. sekiranya gagal membina rumah dalam tempoh 2 tahun maka tanah tersebut wajib diserahkan kembali kepada kerajaan.
  5. Penjawat awam yang tinggal di kuarters kerajaan tidak dikenakan sebarang bayaran sewa rumah/perabot kerajaan (tinggal percuma)
  6. Kuarters kerajaan lengkap dengan pemanas air (mcm dlm bilik hotel), mempunyai 5 buah bilik yang lengkap dengan bilik air di dlm bilik masing2, lengkap dengan penghawa dingin, peti ais dan mesin basuh, manakala sistem pembuangan sampah adalah secara terus dari dapur (disediakan lubang campak sampah terus ke bawah; lori bandaran akan datang selenggara pungutan sampah)
  7. Tiada satu bar/kelab malam/kedai arak dalam negara Brunei.
  8. Harga beras siam wangi adalah BRU10 sekampit (10 kg)
  9. Kadar bayaran letrik sangat rendah (bayangkan sebuah rumah yang punyai 5 buah penghawa dingin yang dipasang sepanjang masa, bil letrik sekitar BRU150.00 sebulan
  10. Gunalah sebanyak manapun air (hatta untuk membasuh pakaian menggunakan mesin basuh setiap hari) hanya dikenakan caj BRU4.00
  11. Harga nasi beriani (3 mangkuk kecil nasi+ayam yg dipotong 6) sekitar BRU3.50
Nah, lihatlah senarai di atas...itu baru sedikit yg aku senaraikan....ternyata kekagumanku bukan setakat itu...perbualan singkat dengan anak sepupu (ting. 1 institut tahfiz brunei)...

Aku : Eihaab pegi mengaji di istana tiap bulan ke?
Eihaab: taklah, tiap minggu...
Aku: ermmm mesti sultan bagi duit kan?
Eihaab: ha'ah, setiap minggu kami pelajar inst tahfiz dihadiahkan BRU50.00 untuk setiap orang yg mengaji di sana...

Aku terkedu....2 hari menjelajah di Brunei sudah cukup menceritakan keindahan Islam yg menjadi gaya hidup keluarga diraja Brunei dan juga rakyatnya....rumah-rumahnya besar-besar, dipenuhi dengan hiasan-hiasan yg menunjukkan ciri keislaman....jom kita lihat gambar-gambar di bawah...

 Bersama anak sepupu di Empire Hotel, Brunei (hotel 6 star)

Di sekitar Pasar Gadong 

Rumah rakyat Brunei (penjawat awam) 

Rumah penjawat awam (dalam pembinaan)

Akhirnya, jadi begini...hahaha (kepenatan)
 
 
Irfan bersama duapupu Brunei, Mehyar.. 

Murtabak Indomee kegemaran ummi =)

Kegemaran Irfan, Ais Milo tabur..
 
Maaflah kerana tidak dapat meng'upload' gambar banyak2 sebab kebetulan aku terrrrrrrlupa nak bawak Sony DSLR punye charger...so bateri kene jimat2 penggunaannya...hehehe....apa pun, ini hanyalah sekadar luahan kekaguman yg aku rasai sepanjang trip ini....aku pulang ke Miri dengan rasa kekaguman yg tak pernah padam...sempat meluah isi hati kepada sepupuku, Salwa...pulang semula ke Miri dengan perasaan berbunga-bunga....berada di Miri semula bererti percutian sudah hampir ke hujungnya....selepas satu malam di Miri, esoknya kami berangkat ke a/port Miri untuk meneruskan perjalanan ke Kuala Lumpur kerana kami masih perlu transit di Shah Alam....
 
Rindukan Salwa & Anas 

Penerbangan pulang Miri-KL
 
 
Itulah coretan khusus untuk penutup tirai 2011....insyaAllah lembaran 2012 akan dipenuhi dengan warna-warni transformasi hidup....bercakap itu mudah, namun hakikat pelaksanannya memerlukan kecekalan hati dan kekuatan semangat untuk istiqomah dlm arus perubahan yg diingini....semoga pengalaman di Miri dan juga Brunei mampu mentarbiyyahkan jiwaku untuk terus tunduk kpd-Nya....sekarang ini sedang berjinak-jinak dengan buku-buku keluaran Langit Ilahi, karya Hilal Asyraf.....moga minda dan  juga hatiku mampu dibuka seluas-luasnya bagi menerima apa yang haq dan menolak yang bathil....Selamat Tahun baru 2012...
 
 
 

1 comments:

Anonymous said...

Brunei kecil, rakyat sikit dan sultannya kays.Tak boleh nak disamakan dengan Malaysia. Kalau Malaysia buat mcm tu, tak lama kita bankrap. Syukur dengan apa yang ada. Selebihnya kena usaha.